newdem newdem
159
BLOG

O KOANACH I JAK JE ROZWIĄZAĆ (A WŁAŚCIWIE ZWIĄZAĆ)

newdem newdem Kultura Obserwuj notkę 6

Do swojego mistrza Zen przyszedł dumny Alejandro Jodorowsky i rzekł: - Już wiem! To jest tak: trzeba mieć pusty umysł i puste serce. 

Mistrz zamachnął się kijem wyjątkowo siarczyście jak baseballista I ligi: 

- Ty przebrzydły intelektualisto: PUSTY UMYSŁ, PEŁNE SERCE. 

 

Koany to ćwiczenia, które mistrz Zen zadaje uczniom, aby wyzwolić ich od przyzwyczajeń intelektualnego, przyczynowo – skutkowego, linearnego, ale czasem zbyt bujnie fajntazjującego intelektualnie myślenia.

Rzecz w tym, że mało kto, pamięta o tym, a w sytuacji ćwiczebnej, Mistrz dba o to, by uczeń o tym nie pamiętał w ogóle, - koan jest niepraktyczny sam w sobie, jest tylko praktyką bardzo częściową.

Gdy uczeń przypomni sobie cel właściwy, czyli WARTOŚĆ A NIE INSTRUMENT, zwiąże koany, na nowy sposób, który podaję, wg mojego pomysłu.

 

Słynny koan (chyba najbardziej znany): - Zaklaszcz jedną ręką (czy umiesz..etc.)

 

Odpowiedzi:

- po co? Jeśli dla mnie, to nie mam powodu by sobie klaskać, a jeśli mam, to już słyszałem bicie Twych tysiąca rąk Mistrzu

- po co? Jeśli dla Ciebie Mistrzu, ty tego nie potrzebujesz

- po co? Jeśli by ubić muchę, to ona tego nie potrzebuje i nawet wolałaby by nie klaskać

- po co?

Itd.

newdem
O mnie newdem

Od tyłu czytaj "PLEOROMA". Roma ---> Amor ---> Miłość Pleo ---- Powszechna 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura